Nieuws

Keuzes...

Snelstart, Exact, Unit4, Twinfield, E-boekhouden… allemaal boekhoud-pakketten waarmee u uw boekhouding kunt regelen.
Maar hoe kies je het pakket wat voor jou en je bedrijf geschikt is? In de meeste gevallen kiest de ondernemer het pakket op basis van wat zijn accountant hem adviseert.
En dat is vaak niet op basis waar hij om vraagt en nodig heeft.
In veel gevallen adviseren accountantskantoren het pakket wat ze zelf gebruiken “omdat dat makkelijk is voor de verwerking”
en hierdoor kostenbesparend op de accountantskosten zou werken. Of het pakket verder geschikt is voor je bedrijf is nog maar de vraag.
Wat wel duidelijk is dat het een mooi bindmiddel is voor de accountant naar de klant toe. Een keuze eenmaal gemaakt, zal niet snel worden gewijzigd.

Administratiesoftware (ERP/CRM) is vandaag de dag zeer uitgebreid.
Behalve de boekhouding zit er ook vaak voorraadbeheer, productkoppelingen naar webshops, Point-of-sale en veel meer in dergelijke pakketten.
In veel gevallen zul je daar geen gebruik van willen maken, maar het kan handig zijn als het “erin” zit.
En hoe wil je werken? In de cloud, of niet, op één systeem of meerdere. Dan doe je niet veel met de keuze van de accountant die alleen naar het boekhoudgedeelte kijkt.

Over de kosten het volgende. Veel pakketten kunnen vaak een prima export maken van de gemaakte facturen (en overige boekingen).
Een goed accountantskantoor kan deze dan zonder problemen inlezen in zijn eigen administratie en helpt je hierbij.
Kwestie van één keer goed afstemmen. Hierdoor voorkom je dubbel werk aan de kant van het accountantskantoor dat je facturen nog eens gaat overkloppen.

Een goed artikel hierover kun je hier vinden.